Klantenservice: 070-3644782

  Gratis verzending NL/BE vanaf € 50,-

  Op werkdagen voor 16:00 besteld, morgen in huis*

  Klantenreview: 9.4/10

Metzbordspelbanner

Metz spel niet mooi, wel goed


In het jaar 1356 komen de  keurvorsten bij een om de nieuwe keizer of keizerin te kiezen. Weet jij het steekspel in deze politieke slangenkuil naar je hand te zetten?


Laat je zelf in Metz tot keizer of keizerin kronen. Een erg goed 2 speler spel dat niet aan klatergoud doet. Hier gaat het om inhoud en reken maar dat je krijgt.

Aantal: 2          Speelduur:    20 min       Leeftijd:  10+


Hoe werkt het kaartspel Metz?

In het jaar 1356 komen er 7 keurvorsten bijeen om de nieuwe keizer of keizerin van het Heilige Roomse Rijk te kiezen. Er zijn twee soorten keurvorsten, 3 bisschoppen en 4 koningen. 

Je wint als je de 3 bisschoppen en 1 van de koningen aan het begin van je beurt aan jouw kant hebt staan. Lukt geen van de spelers dit voor en eind van het spel, dan volgt er een kort eindspel.

De keurvorsten hebben allemaal een eigen gekleurde houten pief. Van iedere kleur zitten er in het deck kaarten 10 kaarten lopend van 1 tot en met 10. Het deck heeft dus 70 kaarten, hiervan gaan er 15 ongezien in terug de doos. De spelers krijgen 4 kaarten op hand. 12 kaarten worden in een cirkel op tafel gelegd. Naast de eerste kaart in de cirkel wordt de schout gezet.

Ben jij de start speler, dan mag je de schout net zoveel kaarten vooruit zetten als je kaarten in je hand hebt (in het begin dus 4 stappen). Je mag eventueel meer stappen zetten maar dan moet je voor iedere stap, een kaart uit je hand afleggen. De kaart waar de schout naast geëindigd is mag je op hand nemen of voor je neer leggen. Daarna kijk je of je ergens de meerderheid op hebt en mag je de bijbehorende keurvorst pakken. 

Bijvoorbeeld je naast de gele 5 geland en je legt deze kaart voor je neer. Omdat je nu 1 gele kaart hebt (andere speler is nog niet aan de beurt geweest) mag je de gele bisschop pakken. 

De kaarten die je pakt en uitspeelt, moet je op kleur sorteren. Bovendien moet een kaart die je uitspeelt altijd hoger zijn dan de vorige gespeelde kaart van die kleur.  De schout land naast een gele 4, dan mag je deze kaart niet uitspelen omdat je al een gele 5 hebt liggen. Je bent verplicht om deze kaart op hand te nemen, hierdoor kan je de volgende beurt de schout een stap extra laten zetten.

Stel, je tegenstander pakt de gele 7. Nu hebben beide spelers 1 gele kaart, dan kijken we naar het hoogste getal en die speler krijgt de gele bisschop.

Zodra een speler een kaart pakt wordt deze lege plek gelijk opgevuld met een nieuwe kaart. Zijn er geen kaarten meer dan hebben beide spelers nog een beurt.

Als niemand heeft kunnen winnen dan gaan de koningen hun macht gebruiken. De 4 verschillende koningen worden in volgorde afgewerkt. Ze doen allemaal iets anders, maar het is altijd beter als je ze aan jouw kant staan.

Na het eindspel is de winnaar de speler met de meeste keurvorsten aan zijn zijde.


Verdient Metz een kroning?

Ja, dit is best wel een heel goed spel. 

Het verkrijgen van meerderheden is een beproefd recept voor twee spelers spellen met Lost Cities als meest bekende titel. 

In Metz worden er nog een paar schepjes bovenop gedaan. Dat komt vooral doordat je zelf veel invloed hebt op de kaarten die voor jou beschikbaar zijn. Niet alleen dat, je hebt ook invloed op de kaarten die voor je tegenstander beschikbaar zijn.

Zet je de schout te ver voor uit dan kan het zomaar zijn dat je tegenstander net bij die kaarten kan waarmee hij de winst kan pakken. De winst pakken is niet genoeg, die winst moet hij ook een beurt lang kunnen houden. Je kan alleen winnen als je de 3 bisschoppen en 1 koning aan het begin van je beurt hebt. 

Dat het aantal kaarten in je hand bepaalt hoeveel keus je aan kaarten op tafel hebt is goed bedacht. Net als het winnen aan het begin van je beurt, waardoor je tegenstander in grote wanhoop nog iets geniaal probeert te bedenken.

Wat een geweldige spelmechanismen heeft Metz. Zonder twijfel kan het spel op dit punt de strijd aan met 7 Wonder Duel en Splendor Duel.

Er is een grote MAAR en dat zijn de looks. Niet veel mensen zullen de box cover in willen lijsten en boven de bank hangen. De 10 verschillende kaarten per keurvorst hebben allemaal dezelfde afbeelding, dat kom je niet zo vaak meer tegen.

Metz is misschien niet zo mooi maar wel heel erg goed.

Auteur Patrick ten Hoorn
Eigenaarvan het Spellenhuis en Game Guru
Patrick is een van de Game Guru´s en eigenaar van het Spellenhuis.  Zijn doel is
 om ieder jaar 100 nieuwe spellen te spelen en zit al 20 jaar in het vak. Op deze manier kan hij de krenten uit de pap halen en zeker weten dat ieder klant met het juiste spel de deur uit gaat.  
Ook is hij een van de jury leden van de Nederlandse Spellenprijs. De organisatie die jaarlijkse de beste en leukst spellen bekroond.

Gerelateerde producten

Metz NL spel

Op werkdagen voor 16:00 besteld, is morgen in huis

€ 19,95