Klantenservice: 070-3644782

  Gratis verzending NL/BE vanaf € 50,-

  Op werkdagen voor 16:00 besteld, morgen in huis*

  Klantenreview: 9.4/10

Expeditions 1920 Scythe review

1920 Expeditions Review


We komen binnen er ligt een enorme doos op tafel. Het kenmerkende artwork op de box cover laat er geen twijfel over bestaan, dit spel moet iets met Scyth te maken hebben. 1920 Expeditions is een spinoff van het beroemde en geroemde bordspel Scythe.

Expeditions 1920, een bordspel in de dystopische wereld van Scythe. Prachtig uitgevoerd en met oog voor detail. Speel je alleen, dan is dit een aanrader. Speel je met meer, trek dan toch maar Scythe uit de kast.

Spellers aantal 1 - 5       Speelduur 60 - 90        Min leeftijd 14+


Het idee achter 1920 Expeditions.

Dit spel speelt zich af kort na de Eerste Wereldoorlog. In de wereld van Scythe is Europa uit een gevallen in stadsstaten. In het originele Scythe lag chaos en geweld op de loer. In Expeditions is dat zeker niet het geval. De chaos is er wel maar van geweld is geen sprake.

De Eerste Wereldoorlog was nog niet voorbij of de volgende ramp kondigde zich al aan. De gevolgen van een meteorietinslag in Siberië. Dat is het punt waar Expeditions begint.

Het bord bestaat uit grote tegels met indrukwekkend artwork in de bekende stijl. De eerste tegels liggen open, de tegels dieper in Siberië liggen dicht en worden gedurende het spel ontdekt.

De spelers hebben een eigen tablo, startkaarten en natuurlijk een eigen mech.

Wat je allemaal in een beurt kan doen is goed overzichtelijk. Je kan lopen met je mech, verzamelen van workers, kaarten, goederen enz die op de tegels staan afgebeeld of een kaart uitspelen. Meestal kan je twee van deze drie kiezen.

Punten worden op tal van verschillende manieren gescoord, maar er zit vaak wel een maximum aan. Je kan nieuwe tegels ontdekken, dat geeft je indirect punten maar doe je het een zesde keer dan staat daar niks tegenover. Dit geldt voor de meeste manieren van punten scoren, je bent dus min of meer verplicht om verschillende tactieken te kiezen.

Speel je een kaart uit zonder worker in te zetten dan kan je iets kleins uitvoeren. Met een worker kun je de volledige potentie van de kaart gebruiken. Er zijn 4 verschillende kleuren worker en 2 manieren om die workers te krijgen. Het is best lastig om kaarten met de juiste kleur worker uit te spelen, met als resultaat dat je veel kleine acties doet.

De mechs kunnen worden opgewaardeerd met kleine extra opties. Corruptie-tokens kunnen worden verzameld van de tegels waar de meteoriet terecht is gekomen.

Heb je, je mech 4x opgewaardeerd dan mag je een ster neerleggen op het objectief board. Heb je 7 corruptie tokens verzameld, dan mag je ook een ster neerleggen.

Zodra een speler zijn 4de ster heeft neergelegd is er nog een ronde te spelen. Vervolgens worden de punten geteld. 1920 Exceptions is ontworpen door Jamey Stegmaier en het artwok komt op het conto van Jakub Rozalski.


Wat vind ik van Expeditions 1920?

Als eerst ben ik een groot fan van Scythe en met name van het artwork. Wat betreft art en algehele productie is Expedition heel goed.

De Mech´s zien er schitterend uit, alle kaarten zijn van goede kwaliteit en hebben uniek artwork, die iconografie is duidelijk te begrijpen. Misschien wat kleine minpuntjes  dat de doos onhandig groot is en sommige termen kunnen voor wat verwarring zorgen zoals melt en vanquish.

Wat spelmechanieken betreft, voert pick up and deliver de boventoon met een bijrol voor deckbuilding.

Expeditions is wat mij betreft een vreemde eend in de bijt. Het is overduidelijk een Euro game, geen confrontatie en veel opties. Meestal bouw je iets op en word je gedurende steeds beter in deze stijl van spellen. 

In Expeditions is dat zeer beperkt het geval. Je verzamelt van alles, maar je krijgt er vaak niet veel meer dan punten voor terug, soms zelfs dat niet eens.

Expeditions als solo spel kan ik zeker aanraden. Speel je met meer dan zijn er toch wat vreemde zaken aan de hand. De startspeler heeft een duidelijk voordeel ten opzichte van de speler die als laatste mag beginnen, dit wordt niet gecompenseerd met extra goederen, extra punten of zoiets.

Het eindespel  procedure zit zo in elkaar dat er een ongelijk aantal beurten tussen de spelers kan zitten, dit is ook wat vreemd. 

Het grootste probleem wat mij betreft bij meer spelers is het gebrek aan interactie in combinatie met de speelduur. Duurt een spel 30 minuten en je bent erg voor je zelf bezig is dat minder een ding dan als je iets speelt van twee uur. Bij Expeditions met 4 spelerskan een potje zomaar twee uur duren. In die twee uur ben je eigenlijk alleen met jezelf bezig. Incidenteel kan je zaken blokkeren maar dat is het dan ook wel. 

1920 Expeditions is een bordspel waarbij de productie van een heel hoog niveau is. Het lijkt wel ontworpen voor een speler wat je eventueel ook met meer kan spelen.

 Misschien moet ik het ook maar beoordelen als solo spel en dan is het best goed en vooral heel mooi.

Auteur Patrick ten Hoorn
Eigenaarvan het Spellenhuis en Game Guru
Patrick is een van de Game Guru´s en eigenaar van het Spellenhuis.  Zijn doel is
 om ieder jaar 100 nieuwe spellen te spelen en zit al 20 jaar in het vak. Op deze manier kan hij de krenten uit de pap halen en zeker weten dat ieder klant met het juiste spel de deur uit gaat.  
Ook is hij een van de jury leden van de Nederlandse Spellenprijs. De organisatie die jaarlijkse de beste en leukst spellen bekroond.

Gerelateerde producten

16.01 %
1920+ Expeditions Ironclad

Op werkdagen voor 16:00 besteld, is morgen in huis

€ 99,95  Was: € 119,00  (16.01% korting)
1920+ Expeditions

Op werkdagen voor 16:00 besteld, is morgen in huis

€ 89,95