Kan je niet genoeg krijgen van onze blogs. Lees meer hier
Review: Compile
1 september 2025
Patrick ten Hoorn
Stel je voor: een wereld waarin kunstmatige intelligenties losgeslagen zijn, niet om de mensheid te vernietigen, maar om elkaar te overtroeven in een strijd om de controle over de realiteit. Klinkt als een cyberpunkversie van The Matrix met een knipoog naar ChatGPT? Dat is het uitgangspunt van Compile, een asymmetrisch kaartspel voor twee spelers. Maar wees gerust: als dat thema je niets zegt, het is eigenlijk gewoon een abstract kaartspel. De fluff kan je gewoon negeren.
Spelverloop
In Compile draait alles om de drie ‘protocols’ van beide spelers Aan het begin van het spel draften de spelers drie van de twaalf beschikbare protocol kaarten. Jouw drie protocol kaarten leg je in een rij in het midden van de tafel. Je tegenstander doet hetzelfde. Ieder protocol heeft zes kaarten, en de combinatie van drie decks vormt je persoonlijke stapel van 18 kaarten. Elk protocol heeft zijn eigen stijl en mechaniek. Zo zijn er agressieve decks als Fire en Plague (gericht op vernietiging en discard), en meer tactische zoals Gravity en Speed (met focus op verplaatsing en kaarten omdraaien). De combinatiemogelijkheden zijn talrijk, en het spel blinkt uit in herspeelbaarheid door deze variatie. Tijdens het spel speel je kaarten uit je hand in één van de drie lijnen. Kaarten hebben niet alleen een puntenwaarde, maar ook tot drie verschillende effecten:
De midden tekst box wordt geactiveerd zodra de kaart gespeeld of onthuld wordt.
De boven tekst box is een blijvend effect zolang de kaart zichtbaar is.
De onder tekst box is ook actief zolang hij niet bedekt wordt door een andere kaart.
Kaarten kunnen ook blind gespeeld worden als generieke 2-punters, wat flexibiliteit geeft als je even geen goede opties hebt. De crux? Wanneer je aan het begin van je beurt meer dan 10 punten in een lijn hebt, “compile” je die lijn. Beide spelers verwijderen al hun kaarten uit die rij, en jij komt een stap dichter bij de overwinning. Wie als eerste alle drie zijn lijnen weet te compileren, wint het spel.
Wat maakt Compile bijzonder?
Op het eerste gezicht lijkt Compile op andere lane-battlers zoals Schotten Totten, Air - Land and Sea, of Lost Cities. Maar vergis je niet: Compile biedt meer diepgang en strategische ruimte. Het spel voelt als een puzzel van acties, tegenacties, en slimme timing. Doordat kaarten regelmatig worden omgedraaid, verplaatst of opnieuw geactiveerd, ontstaan er voortdurend nieuwe combinaties. Bovendien loont het om bekend te raken met de kaarten: hoe beter je de verschillende decks kent — én die van je tegenstander — hoe strategischer je keuzes worden. In tegenstelling tot sommige andere tweespelerspellen die snel “uitgespeeld” aanvoelen, daagt Compile je uit om vaker te spelen en telkens slimmer te worden.
Productie en thema
Het thema – rogue AI's die de realiteit manipuleren – is niet essentieel voor het speelplezier, maar de sfeervolle futuristische vormgeving draagt wel degelijk bij. Metallic afwerkingen, strakke lijnen en een high-tech gevoel maken het spel visueel aantrekkelijk. De verschillende protocol decks voelen bovendien thematisch aan in hun mechaniek.
Eindoordeel
Compile is misschien wel het meest strategische en herspeelbare lane-battle kaartspel op de markt. Met zijn slimme combinaties, asymmetrische deck bouw en verrassend diepe interacties biedt het meer dan genoeg voor spelers die méér willen dan een kort tussendoortje. Een klein min puntje zijn de regels, die niet altijd even duidelijk zijn opgesteld. Hier door kwamen er bij ons toch wat vragen boven drijven. Gelukkig waren de antwoorden snel te vinden.
Score: 7,5 / 10
+ Zeer herspeelbaar dankzij protocolcombinaties + Tactisch uitdagend, vol combo-potentie – Thema is ondergeschikt aan mechaniek
Auteur
Patrick ten Hoorn
Meer blogs
Kan je niet genoeg krijgen van onze blogs. Lees meer hier