Klantenservice: 070-3644782

  Gratis verzending NL/BE vanaf € 50,-

  Op werkdagen voor 16:00 besteld, morgen in huis*

  Klantenreview: 9.4/10

Jouw spel bij ons in de winkels?


Bij het Spellenhuis krijgen we vaak de vraag van kleine en beginnende spellenuitgevers of we hun spellen aan ons assortiment willen toevoegen.

Voordat dat we zoiets doen stellen we onszelf de volgende vragen.

1: Wat is de kwaliteit van het spel?
2: Hoe is de distributie geregeld?
3: Is er voldoende vraag of zal die er snel zijn?
4: Zijn er geen problemen met de inkoopprijs en consumentenprijs?

De kwaliteit

Jaarlijk komen er veel meer spellen op de markt dan de markt aan kan. De kwaliteit van een gemiddeld spel wordt steeds hoger. Er zijn heel veel bordspellen uitgegeven door grote uitgevers, van hoge kwaliteit en gerenommeerde spelauteurs die nooit een commercieel succes zijn geworden.

Eigenlijk moet jouw spel beter zijn dan het gene wat er in dat segment al is. Een spel maken is een vak waar training en kennis voor nodig is. Mijn advies zou zijn speel twee spellen uit iedere categorie van de Top 10’s, speel vervolgens 50 verschillende spellen spellen uit de Boardgamegeek top 100. Begin daarna met nadenken welke kant je uit zou willen met jouw spel. Wellicht is het Spelmakers Gilde ook interessant. Onderschat ook het belang van artwork niet, geef hier liever teveel aan uit dan te weinig. Frederick van de Bunt doet veel werk voor bordspellen.

Distributie

Een goed spel alleen is nog geen goed product. De distributie is een belangrijk onderdeel. Er zijn veel One Hit Pony’s en voor een winkel is het geen doen om met al die verschillende partijen zaken te doen. Een gemiddeld spel verkoopt niet meer dan 3x per jaar, voor jou is het dus ook geen goed idee om met al die verschillende winkels te werken. In Nederland hebben we 5 distributeurs, waar zo goed als iedere spellenwinkel zaken mee doet, probeer je spel bij een van deze partijen te krijgen.

Boosterbox
Handelsonderneming Telgenkamp
White Goblin Games
Asmodee
999 Games

De Vraag

Alleen goed verkrijgbaar zijn is niet goed genoeg. Je zal je ook zelf op de consument moeten richten. Dat kan op spellenbeurzen, bekende youtube reviewers je spel laten beoordelen, succesvolle kickstarter (100k+) enz. Winkelpersoneel enthousiast maken en grote prijzen winnen (bv Nederlandse Spellenprijs). recensies in kranten enz.

De Prijs

Het is aanlokkelijk om je verkoopprijs zo laag mogelijk te houden, zeker als je via Kickstarter wilt beginnen. Dan heb je alleen met jezelf en de consument te maken. Wil je later via regulier distributie in de winkels terecht komen, dan werkt een lage prijs je tegen. Winkels en ook distributeurs kijken naar de consumentenprijs op je eigen verkoopkanaal en naar de inkoopprijs. Als een winkel  op een spel met een adviesverkoopprijs van € 40,- , € 4,- overhoudt dan heeft het geen zin en kan die winkel beter iets verkopen met een betere marge.

Samengevat

  • Neem jezelf en het vak serieus, bereid je goed voor en kom dan met je eigen spel.
  • Wil je grotere aantallen verkopen, werk met een distributeur.
  • Winkels zijn niet de klant, dat is de consument. Richt je daar vooral op.
  • Begin niet met een te lage prijs, daar kan je spijt van krijgen.
Auteur Patrick ten Hoorn
Eigenaarvan het Spellenhuis en Game Guru
Patrick is een van de Game Guru´s en eigenaar van het Spellenhuis.  Zijn doel is
 om ieder jaar 100 nieuwe spellen te spelen en zit al 20 jaar in het vak. Op deze manier kan hij de krenten uit de pap halen en zeker weten dat ieder klant met het juiste spel de deur uit gaat.  
Ook is hij een van de jury leden van de Nederlandse Spellenprijs. De organisatie die jaarlijkse de beste en leukst spellen bekroond.